ြပကွက်(၁)
မေန့က MRTV- 4 တွင် အစီအစဉ်တစ်ခု ြကည့်လိုက်ရသည် ဗုဒ္ဓဘာသာယဉ်ေကျးမှုသင်တန်း အေြကာင်း ြပသေနသည်။ သင်တန်းသား သင်တန်းသူ ကေလးေတွ ကို တစ်ေယာက်ြပီးတစ်ေယာက် အင်တာဗျူးသည်။ ဘာေတွ ဗျူးလဲဆိုေတာ့ ဘုရားဂုဏ်ေတာ်၊တရားဂုဏ်ေတာ်၊သံဃာဂုဏ်ေတာ်ေတွ၊ ဖွားဘက်ေတာ် ၇ ပါး သစ္စာ မဂ္ဂင် စတဲ့ ဗုဒ္ဓဘာသာဆိုင်ရာ သိသင့်သိထိုက်တဲ့ အချက်ေတွ ကို သင်တန်းသူ ေလးေတွ က ြပန်ေြဖေနတာကို ေတွမိသည်။ သင်တန်းသူေလးေတွ ြပန်ေြဖတဲ့ ပံုစံက လက်ေလးပိုက် ေခါင်းေလးငံု့ြပီး MRTV- 4 က အင်တာဗျူးတဲ့ သူကို သူ့ေကျာင်းက ဆရာမကို စာြပန်ရွတ်သလို တလစက် ေထာက်ေထာက်နဲ့ ရွတ်သွား ေနသည်။ ထိုသင်တန်းကို ကျွန်ေတာ် မချီးကျူးမိပါ။
ြပကွက် (က)
ရွာေလးတစ်ရွာက သစ်တစ်ပင်ေအာက်မှာ လူငယ်ေလးတစ်ေယာက် ကေလး ၁၅ ေယာက်ေလာက် နဲ့ ဝိုင်းဖွဲ့ေနသည်။ ထိုလူငယ်ကေလးက ေစတနာဝန်ထမ်းအြဖစ် ဒီရွာေလးမှာ ေနွရာသီ စာသင်ေပးေနသူ ြဖစ်သည်။ အခုလည်း စာသင်ေနေပမဲ့ အေဝးကြကည့် စကားဝိုင်းဖွဲ့ေြပာေနသည်ဟုပင်ထင်ရသည်။ သို့ေသာ် သူစာသင် ေနသည်။ သူသင်တာက ေကျာက်သင်ပုန်းမပါ ေြမြဖူမပါ ြကိမ်လံုးမပါ။ ကေလးေတွလည်း စာအုပ်မပါ ခဲတံမပါ ေဘာပင် မပါ။ စာသင်ေနတယ်လို့ လံုးဝမထင်ရ တဝါးတဟားဟား စကားေတွ ေြပာေနြကသည်။
လူငယ်ေလးက “ညီေလးတို့ ဗုဒ္ဓဘုရားရှင်ကို ဘယ်အပင် ေအာက် မှာ ပွင့်တာလဲ သိလား” လို့ ေမးလိုက်ေတာ့ ကေလး ၃ ေယာက် ေလာက် က ေဗာဓိပင်လို့ ြပန်ေြဖလိုက် တယ် ဒီေတာ့ လူငယ်ေလးက “ေအး ေဗာဓိပင် ကို တို့ ရွာထဲ အဖွဲ့ဖွဲ့ ြပီး လိုက်ရှာရေအာင် အရင်ေတွ့တဲ့အဖွဲကို မုန့် ေကျွးမယ”် လို့ ေြပာလိုက်တာနဲ့ တြပိုင်နက် သုတ်ကနဲ ေြပးကာ ေဗာဓိပင်ကို လိုက်ရှာြကသည်။ ေဗာဓိပင်ကို အားလံုး ြပိုင်တူေတွ့ြကသည် ထိုေညာင်ေဗာဓိပင် ေအာက်ထိုင်ကာ လူငယ်ေလးက “မင်းတို့ ဘုရားရဲ့ ြဖစ်စဉ်ေတာ်အေြကာင်း သိချင်လားလို့” ေမးလိုက်သည်။ ကေလးေတွ အားလံုး သိချင်ပါတယ် ေြပာြပပါဟု ေတာင်းဆိုြကသည်။ လူငယ်ေလးက ဗုဒ္ဓြဖစ်ေတာ်စဉ်ကို ပံုေြပာသလို ေြပာြပသွားသည်။ ြပဌာန်းစာအုပ်မပါ ေကျာက်သင်ပုန်းမပါ မှတ်စုမမှတ် မကျက်ရလို့ စည်းကမ်းေတာင်ထုတ်ထားေသးသည်။ ဗုဒ္ဓြဖစ်ေတာ်ကို ကေလးေတွ တသက်လံုး မေမ့ေတာ့ သေဘာေပါက်နားလည်သွားြကြပီ။ ကျွန်ေတာ် လူငယ်ေလးအား လက်ဆွဲ နှုတ်ဆက်လိုက် ြပီး ခင်ဗျား သိပ်ေတာ်တာပဲလိုေြပာချလိုက်သည်။
ြပကွက် (၂)
ကျွန်ေတာ်အဖွဲ့တစ်ဖွဲ့ရဲ့ အစည်းအေဝးမှာ ခရီးေဝးတစ်ေနရာကို ထွက်ဖို့ေဆွးေနွးြကသည် ကျွန်ေတာ်တို့ေတွ အတွက် အပန်းေြဖခရီးတစ်ခုြဖစ်သလို ကေလးေတွ ကိုပါ တစ်ခါထဲ ေဖျာ်ေြဖေပးဖို့ ေဆွးေနွးြကသည်။ ကျွန်ေတာ်တို့ကို ဦးေဆာင်ေခါ်မဲ့ အဖွဲ့ဝင်တစ်ဦးက အစ်ကိုတို့ကို ဟိုေရာက်တာနဲ့ စိတ်ချမ်းသာေစရမယ် ကေလးေတွက လာတဲ့ သူေတွမုန်သမျှကို ေခါင်းေလးငံု လက်အုပ်ေလးချီြပီးထွက်ြကိုသတဲ့ နှုတ်ဆက်ြက သတဲ့။ ကျွန်ေတာ် စိတ်မချမ်းသာခဲ့ပါ။
ြပကွက် (ခ)
မန္တေလးရှိ ဘုန်းေတာ်ြကီးသင်ပညာေရးေကျာင်းြကီးတစ်ေကျာင်း အထက်တန်းအထိရှိသည် ကေလးေပါင်း ၇၀၀၀ ေကျာ်ေကျာင်းတက် ေနြကသည်။ ေကျာင်းစရိတ် ဘာေြကးညာေြကး လံုးဝ မရှိ။ မိဘမဲ့ ကေလးများ ရဲ့ နားခိုရာ ေအးရိပ်သာ တိုင်းရင်းသား လူမျိုးများ အခမဲ့ စာသင်ြကားရာ။ ထိုေကျာင်းမှ ကေလးများသည် လူကို ေြကာက်သည့် မရှိ ေခါင်းကို မငံု ေခါင်းကို ေမာ့ထားသည် မျက်လံုးများတွင် ေတာက်ပေနသည် မျက်နှာက ကိုယ့်ကိုကိုယ် ယံုြကည်ချက် အြပည့် ဆံုးြဖတ်ချက်ခိုင်မာေသာ ေမးရိုးအစံု အေပါ်ကားတက်သွားေအာင် ကျွန်ေတာ့်ကို ြပံုးြပလိုက်သည်။ ကျွန်ေတာ့်ကို လိုက်ပို့ေသာ ဆရာမ ပုပုေသးေသးေလးကို ေကျးဇူးတင် စကားေြပာြပီး ဆရာေတာ်ကို ဦးတင်ရှိခိုးလိုက်သည်။ စိတ်ချမ်းသာလိုက်တာ။
ြပကွက် (၃)
ပရဟိတ အဖွဲ့တစ်ဖွဲ့က မိဘမဲ့ေကျာင်းတစ်ေကျာင်းကို အလှူတစ်ခုလုပ်ေလရဲ့ လုပ်တဲ့ သူက လူငယ်ေလး ေတွ ကျွန်ေတာ်တို့အရွယ်ေတွေပါ့။ ေခါင်းေဆာင်တို့ထင်ရတဲ့ သူက ကေလးေတွကို ေနပူထဲ ကစားခိုင်းသည် လာလှူေသာ လူငယ်များတွင် ဖိနပ်များပါေသာ်လည်း ကေလးများတွင်မပါလှ ကေလးေတွက ေနပူထဲ မကစားချင် မေဆာ့ချင် သို့ေသာ် အလှူရှင်အလိုကျ ေဆာ့ရသည် ကစားရသည် မကစားရင် မေဆာ့ရင် ေနရိပ်ထဲများသွာေနမိရင် ဘုန်ြကီးဆူလို့လိုက်လိမ့်မယ် ဆရာမဆူလို့ရိုက်လိမ့်မယ်။ ထိုအလှူသာဓုမေခါ်မိပါ။
ြပကွက် (ဂ)
လူငယ်အဖွဲ့တစ်ခု အလှူြပုြကေလသည်။ မြပုခင် အလှူြပုမဲ့ ေနရာကို ြကိုတင် ေလ့လာသည် ဘာေတွလိုအပ်လည်းြကည့်သည် ဘာေတွ စိစဉ်ရမလဲ စဉ်းစားသည်။ ဟိုေရာက်ရင် ဆွဲထားတဲ့ အစီအစဉ်တိုင်း မလုပ်ခင် ေကျာင်းထိုင်ဆရာေတာ်နဲ့ တာဝန်ခံ ကို လုပ်မဲ့ အစီအစဉ်ေတွ ေြပာြပသည်။ သွားမဲ့ရပ်ရွာ ေကျာင်းကန်း နဲ့ မဆီေလျာ်တဲ့ အဝတ်အစားေတွ ေတာက်ေတာက် ေြပာင်ေြပာင် မဝတ်မစားြက ကေလးေတွ နဲ့ အတူေနသည် ကေလးေတွလို ေနသည်။ ကေလးေတွ အလိုမတူပဲ ဘာမှမလုပ်ခိုင်း ကေလးေတွ စိတ်ဆန္ဒကို အြမဲ အကဲခက်သည်။ ကေလးေတွ ေပျာ်ြကသည်။ ထိုအလှူအား သာဓု အားရပါးရ ေခါ်မိလိုက်သည် သာဓု သာဓု သာဓု….
ြပကွက် (၄)
ရန်ကုန်တိုင်းနှင့် အြခားတိုင်းေဒသြကီးတစ်ခုြကား ဘ/က ဘုန်းေတာ်ြကီး ေကျာင်းတစ်ေကျာင်း တစ်ခုကို ကျွန်ေတာ်တို့ေတွ အဖွဲ့တစ်ခုနဲ့ ပူးေပါင်းြပီးေရာက်ခဲ့ြပန်တယ် ကျွန်ေတာ်တို့ေရာက်တဲ့ အချိန်ဟာ ဂနာရီ ကေလးေတွကို အလံတိ်ုင် ရှိရာကွင်းြပင်ကျယ်ထဲ ညီညီညာညာ တန်းဆီကာ သစ္စာအဓိဌာန်ေတွ ရွတ်ြပီး နိုင်ငံေတာ် သီချင်းဆိ်ုတယ် ေနာက် ကျွန်ေတာ်တို့ထဲမှ တစ်ေယာက်က နှုတ်ဆက်စကားေြပာရတယ်။ ကေလးေတွ လိမ္မာလိုက်တာ သိတတ်လိုက်တာ၊ ဆရာေတာ်ကေတာ်လိုက်တာလို့ကျွန်ေတာ့် အဖွဲ့သားေတွ ေြပာဆိုြကသည်။ ေနာက် ၁ဝနာရီ ေလာက်တွင် စီပွားေရးကုမ္မဏီတစ်ခုက အလှူရှင်ေတွလာြကသည် ကေလးေတွ ေရှးနည်းတူ အလံတိုင်ကွင်းထဲ တန်းစီရသည် သစ္စာအဓိဌာန်ဆိုရသည် နိုင်ငံေတာ်သီချင်း ဆိုရသည် အေလးြပုရသည် ေနပူလှသည် သို့ေသာ် ရဲရဲေတာက် ကေလးများမှာ မမှု အလှူရှင်၏ နှုတ်ဆက်စကား မိတ်ဆက်စကားကို နားေထာင်ရသည် အေခါက်ေပါင်းများစွာ အလွတ်ရေသာ ဆရာေတာ်၏ ဩဝါဒကို နားေထာင်ရသည်။ ညေန ၃ နာရီေလာက်တွင် ေနာက်ထပ် အလှူရှင်များေရာက်လာြပန်သည် ကေလးေတွ အလံတိုင်ကွင်းထဲ သွားဖို့ ြပင်ေနြကတယ် ကျွန်ေတာ် သက်ြပင်း တစ်ချက် ချလိုက်မိတယ်။
ြပကွက် (ဃ)
သင်တန်းတစ်ခု ြပုလုပ်ေနသည်။ သင်တန်း ဟန်က လွတ်လပ်သည် သင်တန်းသားရွာသား အားလံုး စနစ်တကျ ညီညီညာညာ မဟုတ် ေြမြကီးေပါ်ထိုင်သူထိုင် ဝမ်းလျားေမှာက်သူေမှာက် ဒူးေထာင်ေပါင်ကားထိုင်သူထိုင် ေနြကသည်။ သို့ေသာ် သူတို့ကို သင်တန်းပို့ချေနေသာ လူငယ်စိုက်ပျိုးေရးပညာရှင်ေလးကို ေလးစားြကသည် ရိုေသြကသည်။ အခုသူ့ သင်ခန်းစာကို ေသချာ နားေထာင်ေနြကသည်။ သင်တန်းချိန်အတွင်း ထိုစိုက်ပျိုးေရး သင်တန်းနှင့် ရွာအတွက်အကူအညီများကို ေပးေနေသာ အလှူရှင် မျက်ြဖူတိုင်းသားတစ်ေယာက် ေရာက်ရှိလာေလသည်။ ဘယ်သူမှ ပန်းကံုးမစွပ် တိုက်ပံုမဝတ် အားလံုး ပံုမုန်အေြခအေန အနီုမျက်နှာြဖူလာလို့ ဘာမှမေြပာင်းလဲသွား မျက်နှာြဖူမြမင်ဖူးသည် ရွာရှိ ကေလးများနဲ့ ကာလ သမီးတစ်သိုက် သာ စုရံုးရံုးရှိသည်။ ထိုမျက်နှာြဖူ ေမးချင်တာေမးြပန်သွားသည်။ ကျွန်ေတာ့်ြပံုးမိသည် ထိုအြပံုးကား ဂုဏ်ယူသည့် အြပံုး။
ြပကွက် (၅)
သူသည် ြမန်မာသည်လွတ်ေြမာက်ေရး တရားမျှတေရး ဒီမိုကေရစီေရးတို့အတွက်တိုက်ပွဲဝင်သူ တစ်ေယာက် ြဖစ်သည်။ သူဘဝတစ်ခုလံုး သူယံုြကည်ေသာ နိုင်ငံေရးခံယူချက်ြဖင့် ေနသူလို့ သူကိုယ့်သူ ေြကွးေြကာ် တတ်သည်။ လွတ်ေြမာက်ေရး ြငိမ်းချမ်းေရး တရားမျှတေရး ဒီမိုကေရစီအေရး ဘာေရး ညာေရး ြဖင့် သူခဏခဏ ေြပာတတ်သည်။ ထိုသို့ ရဲ့ရင်ြပီ်းအာကျယ်ေသာ သူနှုတ်ေြကာင့် သူ ေတာရေတွ မှာ သတင်းသံုးရေလ့ ရှိသည်။ ေတာရက ြပန်လာရင် သူသည် ရဲရင့်သထက် ရဲရင့်လာသည် အသံကျယ်သထက် ကျယ်လာတတ်သည်။ သူတွင် မိသားစုရှိသည်။ သားသမီးရှိသည်။ဇနင်္ိးမယားရှိသည်။ သူေတာရ ေဆာက်တည်ချိန်တွင် အိမ်ေထာင်တာဝန်ကို သူဇနီးက တာဝန်ယူရသည်။ သူေတာရက ြပန်ထွက်လာရင် လည်း အိမ်ေထာင်တာဝန် ကို သူဇနီးသာ ယူရသည်။ သူအား အလုပ်လုပ်ရန် ေြပာေသာအခါ ဒီမိုကေရစီရမှ လုပ်မည်ဟုေြပာသည်။ သူက အိမ်ေထာင်ဦးစီး အိမ်ဦးနတ်ဟုဆိုကာ သူဇနှီးသားသမီး များကို ရိုက်နှက် တတ်သည်။ သူကိုကျွန်ေတာ် ဦးမညွတ်မိပါ။
ြမင်ကွင်း (င)
ြပဿနာတစ်ခုကို လူတစ်စု အေချအလှည်ေဆွးေနွးေနြကသည်။ ထိုလူစုတွင် ေကျးရွာသူြကီး၊ရပ်မိရပ်ဖများ၊ ကာလသားေခါင်းများ၊ကာသသမီးေခါင်းများ၊ရွာမူလတန်းေကျာင်းက ေကျာင်းအုပ်ဆရာြကီး နဲ့ေကျာင်းဆရာမ ေလး၊ ေဆွးေနွေနတာက ရွာမှာ ေရကာတာေဆာက်မလား မူလတန်းေကျာင်း ကို တိုးချဲ့ မလား ဆိုတဲ့ ကိစ္စ ြဖစ်သည်။ နှစ်ခုစလံုး ရွာအတွက်လိုအပ်သည်။ သို့ေသာ် နှစ်ခုစလံုးမလုပ်နိုင် ေနာက်ဆံုး အေြဖတစ်ခုရသည် ေရကာတာ အရင်ေဆာက်မည် ေနာက်မှ တေြဖးေြဖးေကျာင်းကို ချဲ့မယ် အခုေကျာင်းသာေတွနဲ့ မဆန့်ရင် ဘုန်းြကီးေကျာင်းမှာ တန်းခွဲသင်မည်။ ဒီဆံုးြဖတ်ချက်ကို ေကျးရွာသူေကျးရွာသားေတွ အားလံုးရဲ့ သေဘာဆန္ဒ အရ ဆံုးြဖတ်ြကသည် ြဖစ်သင့်လို့ ဆံုးြဖတ်ြကသည်။ သူြကီးက အာဏာရှိလို့ သူသေဘာလုပ်တာမဟုတ်၊ ေကျာင်းဆရာေတွလည်း ပညာတတ်လို့ သူသေဘာလုပ်တာမဟုတ်။ အားလံုးသေဘာြဖစ်သည်.။ အားလံုးဆန္ဒ ြဖစ်သည်။ ဒီရွာသားေတွ အားလံုး ဒီမိုကေရစီကို နားမလည် မသိြက။ ကျွန်ေတာ် သူတို့ကို ဦးညွတ် လိုက်မိသည်။
ြမင်ကွင်း (၆)
သင်တန်းေကျာင်းတစ်ခုမှ သင်တန်းသားများ စုေဝးေနြကသည်။ သူတို့ေြပာသည် စကားများတွင် ေပါ်လစီ အင်စတီကျုရှင်း လစ်ဂျစ်တစီ အီကိုေနာမစ် စသည် ကျွန်ေတာ် သိပ်နားမလည်ေသာ စကားများ ကို တစ်ခါေြပာ ၃လံုးေလာက် ညပ်ေြပာ တတ်သည်။ သူတို့သည် ရွှံ့မေပရဲ ေချွးမထွက်ရဲ ေနမေလာင်ရဲ ြကေပ။သို့ေသာ် ထိုသူတို့သည် ထိုင်းသို့သွားရာ ရဲရင့်၏ ေဟာင်ေကာင်မှာ တိုက်ပွဲဝင်ရဲသည်။ စင်ကာပှုမှာ အေရးဆိုရဲ သည်။ ြပည်သူအတွက် တိုင်းြပည်အတွက် ဘွဲ့ေပါင်းများစွာ သင်တန်းေပါင်းများစွာကို သူတို့သည် ရဲရဲဝံဝံ စွန့်စွန့်စားစား တီဂျီြဖင့်လည်းေကာင်း အဲေအ့ရှား ြဖင့်လည်း ေကာင်း သွားေရာက်ရဲေသာ တကယ် ရဲရဲေထာက်များြဖစ်ြကသည်။ ထိုသူတို့နဲ့ ဘာမှမေြပာြဖစ်ခဲ့ပါ။
ြမင်ကွင်း (စ)
ြမန်မာြပည်အထက်ပိုင်း စစ်ကိုင်းတိုင်း အထက် ြမို့နယ်တစ်ခုရဲ့ ရွာေလးတစ်ရွာမှာ ရွာသားများကို ကချင်းအဘိုးြကီးတစ်ေယာက် အထွက်တိုး ေစတဲ့ SRI စိုက်နည်းကို သင်ြကားေပးေနသည်။ ဒီသင်တန်းကို ေတာင်သူလယ်ကွင်းေကျာင်းဟုေခါ်တယ်။ ေကျာင်းဆိုေပမဲ့ အေဆာက်အအံုမရှိ စာေရးခံုမရှိ လယ်ကွင်းေကျာင်း ဆို တဲ့ အတိုင်း လယ်ကွင်းဟာ သူတို့ သင်တန်းပို့ချရာ ေလ့ကျင်ကွင်းြကီး ြဖစ်သည်။ ကချင်အဘိုးြကီးသည် ခရစ်ယာန်ဘာသာဝင် ရွာသူရွာသားများကား ဗုဒ္ဓဘာသာများြဖစ်ြကသည်။ ေဒသမှာ အလုပ်ြဖစ်တဲ့ နည်းပညာေတွကို ေစတနာပါပါြဖန့်ေဝေနသည်။ ဘာသာေရးဆွယ်တာ မရှိ နိုင်ငံေရးဆွယ်တာမရှိ။ ေတာင်သူလယ်ကွင်းေကျာင်းဆင်းြပီး ရင် သူတို့ဒီနီးစပ်ရာ တြခားရွာေတွဆီ ဆက်ြပီး သင်တန်းဆက်ဖွင့်ပါမည်။ ဒီသင်တန်းအတွက် စေကာလားရှစ်မရှိ လစာေပးစရာမလို ေဒသဖွံြဖိုးဖို့ ေဒသတိုးတတ်ဖို့သာြဖစ်သည်။ ကချင်းအဖိုးြကီးနှင့် သူ၏ သင်တန်းသားများနဲ့အတူ ေခါင်စုပ်ြပီး စကားေတွ ေဖာင်ဖွဲ့ေအာင် ေြပာြဖစ်လိုက်သည်။
မေန့က MRTV- 4 တွင် အစီအစဉ်တစ်ခု ြကည့်လိုက်ရသည် ဗုဒ္ဓဘာသာယဉ်ေကျးမှုသင်တန်း အေြကာင်း ြပသေနသည်။ သင်တန်းသား သင်တန်းသူ ကေလးေတွ ကို တစ်ေယာက်ြပီးတစ်ေယာက် အင်တာဗျူးသည်။ ဘာေတွ ဗျူးလဲဆိုေတာ့ ဘုရားဂုဏ်ေတာ်၊တရားဂုဏ်ေတာ်၊သံဃာဂုဏ်ေတာ်ေတွ၊ ဖွားဘက်ေတာ် ၇ ပါး သစ္စာ မဂ္ဂင် စတဲ့ ဗုဒ္ဓဘာသာဆိုင်ရာ သိသင့်သိထိုက်တဲ့ အချက်ေတွ ကို သင်တန်းသူ ေလးေတွ က ြပန်ေြဖေနတာကို ေတွမိသည်။ သင်တန်းသူေလးေတွ ြပန်ေြဖတဲ့ ပံုစံက လက်ေလးပိုက် ေခါင်းေလးငံု့ြပီး MRTV- 4 က အင်တာဗျူးတဲ့ သူကို သူ့ေကျာင်းက ဆရာမကို စာြပန်ရွတ်သလို တလစက် ေထာက်ေထာက်နဲ့ ရွတ်သွား ေနသည်။ ထိုသင်တန်းကို ကျွန်ေတာ် မချီးကျူးမိပါ။
ြပကွက် (က)
ရွာေလးတစ်ရွာက သစ်တစ်ပင်ေအာက်မှာ လူငယ်ေလးတစ်ေယာက် ကေလး ၁၅ ေယာက်ေလာက် နဲ့ ဝိုင်းဖွဲ့ေနသည်။ ထိုလူငယ်ကေလးက ေစတနာဝန်ထမ်းအြဖစ် ဒီရွာေလးမှာ ေနွရာသီ စာသင်ေပးေနသူ ြဖစ်သည်။ အခုလည်း စာသင်ေနေပမဲ့ အေဝးကြကည့် စကားဝိုင်းဖွဲ့ေြပာေနသည်ဟုပင်ထင်ရသည်။ သို့ေသာ် သူစာသင် ေနသည်။ သူသင်တာက ေကျာက်သင်ပုန်းမပါ ေြမြဖူမပါ ြကိမ်လံုးမပါ။ ကေလးေတွလည်း စာအုပ်မပါ ခဲတံမပါ ေဘာပင် မပါ။ စာသင်ေနတယ်လို့ လံုးဝမထင်ရ တဝါးတဟားဟား စကားေတွ ေြပာေနြကသည်။
လူငယ်ေလးက “ညီေလးတို့ ဗုဒ္ဓဘုရားရှင်ကို ဘယ်အပင် ေအာက် မှာ ပွင့်တာလဲ သိလား” လို့ ေမးလိုက်ေတာ့ ကေလး ၃ ေယာက် ေလာက် က ေဗာဓိပင်လို့ ြပန်ေြဖလိုက် တယ် ဒီေတာ့ လူငယ်ေလးက “ေအး ေဗာဓိပင် ကို တို့ ရွာထဲ အဖွဲ့ဖွဲ့ ြပီး လိုက်ရှာရေအာင် အရင်ေတွ့တဲ့အဖွဲကို မုန့် ေကျွးမယ”် လို့ ေြပာလိုက်တာနဲ့ တြပိုင်နက် သုတ်ကနဲ ေြပးကာ ေဗာဓိပင်ကို လိုက်ရှာြကသည်။ ေဗာဓိပင်ကို အားလံုး ြပိုင်တူေတွ့ြကသည် ထိုေညာင်ေဗာဓိပင် ေအာက်ထိုင်ကာ လူငယ်ေလးက “မင်းတို့ ဘုရားရဲ့ ြဖစ်စဉ်ေတာ်အေြကာင်း သိချင်လားလို့” ေမးလိုက်သည်။ ကေလးေတွ အားလံုး သိချင်ပါတယ် ေြပာြပပါဟု ေတာင်းဆိုြကသည်။ လူငယ်ေလးက ဗုဒ္ဓြဖစ်ေတာ်စဉ်ကို ပံုေြပာသလို ေြပာြပသွားသည်။ ြပဌာန်းစာအုပ်မပါ ေကျာက်သင်ပုန်းမပါ မှတ်စုမမှတ် မကျက်ရလို့ စည်းကမ်းေတာင်ထုတ်ထားေသးသည်။ ဗုဒ္ဓြဖစ်ေတာ်ကို ကေလးေတွ တသက်လံုး မေမ့ေတာ့ သေဘာေပါက်နားလည်သွားြကြပီ။ ကျွန်ေတာ် လူငယ်ေလးအား လက်ဆွဲ နှုတ်ဆက်လိုက် ြပီး ခင်ဗျား သိပ်ေတာ်တာပဲလိုေြပာချလိုက်သည်။
ြပကွက် (၂)
ကျွန်ေတာ်အဖွဲ့တစ်ဖွဲ့ရဲ့ အစည်းအေဝးမှာ ခရီးေဝးတစ်ေနရာကို ထွက်ဖို့ေဆွးေနွးြကသည် ကျွန်ေတာ်တို့ေတွ အတွက် အပန်းေြဖခရီးတစ်ခုြဖစ်သလို ကေလးေတွ ကိုပါ တစ်ခါထဲ ေဖျာ်ေြဖေပးဖို့ ေဆွးေနွးြကသည်။ ကျွန်ေတာ်တို့ကို ဦးေဆာင်ေခါ်မဲ့ အဖွဲ့ဝင်တစ်ဦးက အစ်ကိုတို့ကို ဟိုေရာက်တာနဲ့ စိတ်ချမ်းသာေစရမယ် ကေလးေတွက လာတဲ့ သူေတွမုန်သမျှကို ေခါင်းေလးငံု လက်အုပ်ေလးချီြပီးထွက်ြကိုသတဲ့ နှုတ်ဆက်ြက သတဲ့။ ကျွန်ေတာ် စိတ်မချမ်းသာခဲ့ပါ။
ြပကွက် (ခ)
မန္တေလးရှိ ဘုန်းေတာ်ြကီးသင်ပညာေရးေကျာင်းြကီးတစ်ေကျာင်း အထက်တန်းအထိရှိသည် ကေလးေပါင်း ၇၀၀၀ ေကျာ်ေကျာင်းတက် ေနြကသည်။ ေကျာင်းစရိတ် ဘာေြကးညာေြကး လံုးဝ မရှိ။ မိဘမဲ့ ကေလးများ ရဲ့ နားခိုရာ ေအးရိပ်သာ တိုင်းရင်းသား လူမျိုးများ အခမဲ့ စာသင်ြကားရာ။ ထိုေကျာင်းမှ ကေလးများသည် လူကို ေြကာက်သည့် မရှိ ေခါင်းကို မငံု ေခါင်းကို ေမာ့ထားသည် မျက်လံုးများတွင် ေတာက်ပေနသည် မျက်နှာက ကိုယ့်ကိုကိုယ် ယံုြကည်ချက် အြပည့် ဆံုးြဖတ်ချက်ခိုင်မာေသာ ေမးရိုးအစံု အေပါ်ကားတက်သွားေအာင် ကျွန်ေတာ့်ကို ြပံုးြပလိုက်သည်။ ကျွန်ေတာ့်ကို လိုက်ပို့ေသာ ဆရာမ ပုပုေသးေသးေလးကို ေကျးဇူးတင် စကားေြပာြပီး ဆရာေတာ်ကို ဦးတင်ရှိခိုးလိုက်သည်။ စိတ်ချမ်းသာလိုက်တာ။
ြပကွက် (၃)
ပရဟိတ အဖွဲ့တစ်ဖွဲ့က မိဘမဲ့ေကျာင်းတစ်ေကျာင်းကို အလှူတစ်ခုလုပ်ေလရဲ့ လုပ်တဲ့ သူက လူငယ်ေလး ေတွ ကျွန်ေတာ်တို့အရွယ်ေတွေပါ့။ ေခါင်းေဆာင်တို့ထင်ရတဲ့ သူက ကေလးေတွကို ေနပူထဲ ကစားခိုင်းသည် လာလှူေသာ လူငယ်များတွင် ဖိနပ်များပါေသာ်လည်း ကေလးများတွင်မပါလှ ကေလးေတွက ေနပူထဲ မကစားချင် မေဆာ့ချင် သို့ေသာ် အလှူရှင်အလိုကျ ေဆာ့ရသည် ကစားရသည် မကစားရင် မေဆာ့ရင် ေနရိပ်ထဲများသွာေနမိရင် ဘုန်ြကီးဆူလို့လိုက်လိမ့်မယ် ဆရာမဆူလို့ရိုက်လိမ့်မယ်။ ထိုအလှူသာဓုမေခါ်မိပါ။
ြပကွက် (ဂ)
လူငယ်အဖွဲ့တစ်ခု အလှူြပုြကေလသည်။ မြပုခင် အလှူြပုမဲ့ ေနရာကို ြကိုတင် ေလ့လာသည် ဘာေတွလိုအပ်လည်းြကည့်သည် ဘာေတွ စိစဉ်ရမလဲ စဉ်းစားသည်။ ဟိုေရာက်ရင် ဆွဲထားတဲ့ အစီအစဉ်တိုင်း မလုပ်ခင် ေကျာင်းထိုင်ဆရာေတာ်နဲ့ တာဝန်ခံ ကို လုပ်မဲ့ အစီအစဉ်ေတွ ေြပာြပသည်။ သွားမဲ့ရပ်ရွာ ေကျာင်းကန်း နဲ့ မဆီေလျာ်တဲ့ အဝတ်အစားေတွ ေတာက်ေတာက် ေြပာင်ေြပာင် မဝတ်မစားြက ကေလးေတွ နဲ့ အတူေနသည် ကေလးေတွလို ေနသည်။ ကေလးေတွ အလိုမတူပဲ ဘာမှမလုပ်ခိုင်း ကေလးေတွ စိတ်ဆန္ဒကို အြမဲ အကဲခက်သည်။ ကေလးေတွ ေပျာ်ြကသည်။ ထိုအလှူအား သာဓု အားရပါးရ ေခါ်မိလိုက်သည် သာဓု သာဓု သာဓု….
ြပကွက် (၄)
ရန်ကုန်တိုင်းနှင့် အြခားတိုင်းေဒသြကီးတစ်ခုြကား ဘ/က ဘုန်းေတာ်ြကီး ေကျာင်းတစ်ေကျာင်း တစ်ခုကို ကျွန်ေတာ်တို့ေတွ အဖွဲ့တစ်ခုနဲ့ ပူးေပါင်းြပီးေရာက်ခဲ့ြပန်တယ် ကျွန်ေတာ်တို့ေရာက်တဲ့ အချိန်ဟာ ဂနာရီ ကေလးေတွကို အလံတိ်ုင် ရှိရာကွင်းြပင်ကျယ်ထဲ ညီညီညာညာ တန်းဆီကာ သစ္စာအဓိဌာန်ေတွ ရွတ်ြပီး နိုင်ငံေတာ် သီချင်းဆိ်ုတယ် ေနာက် ကျွန်ေတာ်တို့ထဲမှ တစ်ေယာက်က နှုတ်ဆက်စကားေြပာရတယ်။ ကေလးေတွ လိမ္မာလိုက်တာ သိတတ်လိုက်တာ၊ ဆရာေတာ်ကေတာ်လိုက်တာလို့ကျွန်ေတာ့် အဖွဲ့သားေတွ ေြပာဆိုြကသည်။ ေနာက် ၁ဝနာရီ ေလာက်တွင် စီပွားေရးကုမ္မဏီတစ်ခုက အလှူရှင်ေတွလာြကသည် ကေလးေတွ ေရှးနည်းတူ အလံတိုင်ကွင်းထဲ တန်းစီရသည် သစ္စာအဓိဌာန်ဆိုရသည် နိုင်ငံေတာ်သီချင်း ဆိုရသည် အေလးြပုရသည် ေနပူလှသည် သို့ေသာ် ရဲရဲေတာက် ကေလးများမှာ မမှု အလှူရှင်၏ နှုတ်ဆက်စကား မိတ်ဆက်စကားကို နားေထာင်ရသည် အေခါက်ေပါင်းများစွာ အလွတ်ရေသာ ဆရာေတာ်၏ ဩဝါဒကို နားေထာင်ရသည်။ ညေန ၃ နာရီေလာက်တွင် ေနာက်ထပ် အလှူရှင်များေရာက်လာြပန်သည် ကေလးေတွ အလံတိုင်ကွင်းထဲ သွားဖို့ ြပင်ေနြကတယ် ကျွန်ေတာ် သက်ြပင်း တစ်ချက် ချလိုက်မိတယ်။
ြပကွက် (ဃ)
သင်တန်းတစ်ခု ြပုလုပ်ေနသည်။ သင်တန်း ဟန်က လွတ်လပ်သည် သင်တန်းသားရွာသား အားလံုး စနစ်တကျ ညီညီညာညာ မဟုတ် ေြမြကီးေပါ်ထိုင်သူထိုင် ဝမ်းလျားေမှာက်သူေမှာက် ဒူးေထာင်ေပါင်ကားထိုင်သူထိုင် ေနြကသည်။ သို့ေသာ် သူတို့ကို သင်တန်းပို့ချေနေသာ လူငယ်စိုက်ပျိုးေရးပညာရှင်ေလးကို ေလးစားြကသည် ရိုေသြကသည်။ အခုသူ့ သင်ခန်းစာကို ေသချာ နားေထာင်ေနြကသည်။ သင်တန်းချိန်အတွင်း ထိုစိုက်ပျိုးေရး သင်တန်းနှင့် ရွာအတွက်အကူအညီများကို ေပးေနေသာ အလှူရှင် မျက်ြဖူတိုင်းသားတစ်ေယာက် ေရာက်ရှိလာေလသည်။ ဘယ်သူမှ ပန်းကံုးမစွပ် တိုက်ပံုမဝတ် အားလံုး ပံုမုန်အေြခအေန အနီုမျက်နှာြဖူလာလို့ ဘာမှမေြပာင်းလဲသွား မျက်နှာြဖူမြမင်ဖူးသည် ရွာရှိ ကေလးများနဲ့ ကာလ သမီးတစ်သိုက် သာ စုရံုးရံုးရှိသည်။ ထိုမျက်နှာြဖူ ေမးချင်တာေမးြပန်သွားသည်။ ကျွန်ေတာ့်ြပံုးမိသည် ထိုအြပံုးကား ဂုဏ်ယူသည့် အြပံုး။
ြပကွက် (၅)
သူသည် ြမန်မာသည်လွတ်ေြမာက်ေရး တရားမျှတေရး ဒီမိုကေရစီေရးတို့အတွက်တိုက်ပွဲဝင်သူ တစ်ေယာက် ြဖစ်သည်။ သူဘဝတစ်ခုလံုး သူယံုြကည်ေသာ နိုင်ငံေရးခံယူချက်ြဖင့် ေနသူလို့ သူကိုယ့်သူ ေြကွးေြကာ် တတ်သည်။ လွတ်ေြမာက်ေရး ြငိမ်းချမ်းေရး တရားမျှတေရး ဒီမိုကေရစီအေရး ဘာေရး ညာေရး ြဖင့် သူခဏခဏ ေြပာတတ်သည်။ ထိုသို့ ရဲ့ရင်ြပီ်းအာကျယ်ေသာ သူနှုတ်ေြကာင့် သူ ေတာရေတွ မှာ သတင်းသံုးရေလ့ ရှိသည်။ ေတာရက ြပန်လာရင် သူသည် ရဲရင့်သထက် ရဲရင့်လာသည် အသံကျယ်သထက် ကျယ်လာတတ်သည်။ သူတွင် မိသားစုရှိသည်။ သားသမီးရှိသည်။ဇနင်္ိးမယားရှိသည်။ သူေတာရ ေဆာက်တည်ချိန်တွင် အိမ်ေထာင်တာဝန်ကို သူဇနီးက တာဝန်ယူရသည်။ သူေတာရက ြပန်ထွက်လာရင် လည်း အိမ်ေထာင်တာဝန် ကို သူဇနီးသာ ယူရသည်။ သူအား အလုပ်လုပ်ရန် ေြပာေသာအခါ ဒီမိုကေရစီရမှ လုပ်မည်ဟုေြပာသည်။ သူက အိမ်ေထာင်ဦးစီး အိမ်ဦးနတ်ဟုဆိုကာ သူဇနှီးသားသမီး များကို ရိုက်နှက် တတ်သည်။ သူကိုကျွန်ေတာ် ဦးမညွတ်မိပါ။
ြမင်ကွင်း (င)
ြပဿနာတစ်ခုကို လူတစ်စု အေချအလှည်ေဆွးေနွးေနြကသည်။ ထိုလူစုတွင် ေကျးရွာသူြကီး၊ရပ်မိရပ်ဖများ၊ ကာလသားေခါင်းများ၊ကာသသမီးေခါင်းများ၊ရွာမူလတန်းေကျာင်းက ေကျာင်းအုပ်ဆရာြကီး နဲ့ေကျာင်းဆရာမ ေလး၊ ေဆွးေနွေနတာက ရွာမှာ ေရကာတာေဆာက်မလား မူလတန်းေကျာင်း ကို တိုးချဲ့ မလား ဆိုတဲ့ ကိစ္စ ြဖစ်သည်။ နှစ်ခုစလံုး ရွာအတွက်လိုအပ်သည်။ သို့ေသာ် နှစ်ခုစလံုးမလုပ်နိုင် ေနာက်ဆံုး အေြဖတစ်ခုရသည် ေရကာတာ အရင်ေဆာက်မည် ေနာက်မှ တေြဖးေြဖးေကျာင်းကို ချဲ့မယ် အခုေကျာင်းသာေတွနဲ့ မဆန့်ရင် ဘုန်းြကီးေကျာင်းမှာ တန်းခွဲသင်မည်။ ဒီဆံုးြဖတ်ချက်ကို ေကျးရွာသူေကျးရွာသားေတွ အားလံုးရဲ့ သေဘာဆန္ဒ အရ ဆံုးြဖတ်ြကသည် ြဖစ်သင့်လို့ ဆံုးြဖတ်ြကသည်။ သူြကီးက အာဏာရှိလို့ သူသေဘာလုပ်တာမဟုတ်၊ ေကျာင်းဆရာေတွလည်း ပညာတတ်လို့ သူသေဘာလုပ်တာမဟုတ်။ အားလံုးသေဘာြဖစ်သည်.။ အားလံုးဆန္ဒ ြဖစ်သည်။ ဒီရွာသားေတွ အားလံုး ဒီမိုကေရစီကို နားမလည် မသိြက။ ကျွန်ေတာ် သူတို့ကို ဦးညွတ် လိုက်မိသည်။
ြမင်ကွင်း (၆)
သင်တန်းေကျာင်းတစ်ခုမှ သင်တန်းသားများ စုေဝးေနြကသည်။ သူတို့ေြပာသည် စကားများတွင် ေပါ်လစီ အင်စတီကျုရှင်း လစ်ဂျစ်တစီ အီကိုေနာမစ် စသည် ကျွန်ေတာ် သိပ်နားမလည်ေသာ စကားများ ကို တစ်ခါေြပာ ၃လံုးေလာက် ညပ်ေြပာ တတ်သည်။ သူတို့သည် ရွှံ့မေပရဲ ေချွးမထွက်ရဲ ေနမေလာင်ရဲ ြကေပ။သို့ေသာ် ထိုသူတို့သည် ထိုင်းသို့သွားရာ ရဲရင့်၏ ေဟာင်ေကာင်မှာ တိုက်ပွဲဝင်ရဲသည်။ စင်ကာပှုမှာ အေရးဆိုရဲ သည်။ ြပည်သူအတွက် တိုင်းြပည်အတွက် ဘွဲ့ေပါင်းများစွာ သင်တန်းေပါင်းများစွာကို သူတို့သည် ရဲရဲဝံဝံ စွန့်စွန့်စားစား တီဂျီြဖင့်လည်းေကာင်း အဲေအ့ရှား ြဖင့်လည်း ေကာင်း သွားေရာက်ရဲေသာ တကယ် ရဲရဲေထာက်များြဖစ်ြကသည်။ ထိုသူတို့နဲ့ ဘာမှမေြပာြဖစ်ခဲ့ပါ။
ြမင်ကွင်း (စ)
ြမန်မာြပည်အထက်ပိုင်း စစ်ကိုင်းတိုင်း အထက် ြမို့နယ်တစ်ခုရဲ့ ရွာေလးတစ်ရွာမှာ ရွာသားများကို ကချင်းအဘိုးြကီးတစ်ေယာက် အထွက်တိုး ေစတဲ့ SRI စိုက်နည်းကို သင်ြကားေပးေနသည်။ ဒီသင်တန်းကို ေတာင်သူလယ်ကွင်းေကျာင်းဟုေခါ်တယ်။ ေကျာင်းဆိုေပမဲ့ အေဆာက်အအံုမရှိ စာေရးခံုမရှိ လယ်ကွင်းေကျာင်း ဆို တဲ့ အတိုင်း လယ်ကွင်းဟာ သူတို့ သင်တန်းပို့ချရာ ေလ့ကျင်ကွင်းြကီး ြဖစ်သည်။ ကချင်အဘိုးြကီးသည် ခရစ်ယာန်ဘာသာဝင် ရွာသူရွာသားများကား ဗုဒ္ဓဘာသာများြဖစ်ြကသည်။ ေဒသမှာ အလုပ်ြဖစ်တဲ့ နည်းပညာေတွကို ေစတနာပါပါြဖန့်ေဝေနသည်။ ဘာသာေရးဆွယ်တာ မရှိ နိုင်ငံေရးဆွယ်တာမရှိ။ ေတာင်သူလယ်ကွင်းေကျာင်းဆင်းြပီး ရင် သူတို့ဒီနီးစပ်ရာ တြခားရွာေတွဆီ ဆက်ြပီး သင်တန်းဆက်ဖွင့်ပါမည်။ ဒီသင်တန်းအတွက် စေကာလားရှစ်မရှိ လစာေပးစရာမလို ေဒသဖွံြဖိုးဖို့ ေဒသတိုးတတ်ဖို့သာြဖစ်သည်။ ကချင်းအဖိုးြကီးနှင့် သူ၏ သင်တန်းသားများနဲ့အတူ ေခါင်စုပ်ြပီး စကားေတွ ေဖာင်ဖွဲ့ေအာင် ေြပာြဖစ်လိုက်သည်။
0 comments:
Post a Comment